ایران جنگ افزار جامع ترین سایت نظامی ایران
ایران جنگ افزار جامع ترین سایت نظامی ایران
ارتش،سپاه ،نيروی انتظامی و سایر نیروهای نظامی ایران

به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران،  سخنان امير سرتيپ اسماعيلي در نشست خبري ياد شده بدين شرح است:

پدافند هوايي در دهه 1330 در كشور ايران و تحت نظارت نيروي هوايي آن زمان با ورود يكسري از سامانه هاي وارد شده از بلوك غرب تشكيل مي شود. طبيعتا ماموريت پدافند هوايي آن زمان تا پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران فقط حفظ و صيانت از حريم هوايي پايگاه هاي شكاري نيروي هوايي بوده است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و شروع جنگ تحميلي، پدافند هوايي ماموريت ديگري پيدا كرد و آن قرارگرفتن در دره ها، دهليزها، معابر نفوذي و يا كوهستانهايي بود كه رژيم بعثي عراق به آن حمله ور شده بود. طبيعتا در فاصله پيروزي انقلاب اسلامي تا شروع جنگ و با توجه به شرايط و اوضاع آن زمان فرصت آنقدر نبود تا سيستم پدافندي بتواند خودش را پيدا كند و تاكتيك و تكنيك مناسبي در برابر مواجهه با دشمن داشته باشد. اما با همين اقدام سريع و به موقع، پدافند هوايي اين افتخار را داشت كه در 8 سال دفاع مقدس بالغ بر 700 فروند پرنده دشمن را ساقط نمايد كه حدود 80 فروند آن فقط در عمليات والفجر 8 منهدم شد كه در نوع خودش در تاريخ كم نظير بوده است. در خلال جنگ تحميلي پدافند هوايي علاوه بر حفظ حريم هوايي پايگاه هاي شكاري، ماموريتهاي تاكتيكي ديگري هم داشت و اين ماموريتها بنا به تدابير فرماندهان فقيد آن زمان پدافند بود و جايي ثبت و ضبط نشده و دستورالعمل خاصي نيز نداشت. و اما مقطع سوم پدافند هوايي، پدافند هوايي امروز است كه نشأت گرفته از جنگها و حملاتي است كه در امروز همگان شاهد آن هستيم. عمده تهديدات و حملات، حملات هوايي از دسته هواپيماهاي شكاري يا جنگنده ها و موشكهاي كروز، نيمه بالستيك و بالستيك هستند. اين نوع حملات به جهت سرعت و دقت بالا و حصول نتيجه به موقع براي كشورهايي كه قصد حمله به كشور هدف را دارند انجام مي شود. لذا با توجه به تهديدات روز، نياز حس شد كه يك ساختار دفاعي و پدافند هوايي منسجم و مستقل تشكيل شود تا بتواند دربرابر اين تهديدات بياستد. فرمانده معظم كل قوا هم در بياناتشان فرمودند: امروز پدافند هوايي در اولويت اول است. در دهم شهريورماه 1387 به فرمان تاريخي و تدبير حكيمانه فرمانده معظم كل قوا كه در حقيقت پيشنهاد فرمانده كل ارتش هم در كنار آن بود، بخش پدافند هوايي از نيروي هوايي ارتش تفكيك شد و قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) ارتش تشكيل گرديد. علت نامگذاري اين قرارگاه به جاي نيرو اين است كه نيرو فقط بايد از تجهيزات داخل خودش استفاده كند و در كنترل عملياتي قراردادن سيستم هاي ساير نيروها به او اين اجازه را نمي دهد مگر اينكه نيروي مشترك تشكيل شود. اما قرارگاه پدافند هوايي اين اختيارات به آن تفويض شده كه بتواند از كليه سيستم هاي پدافند هوايي موجود در كشور اعم از سامانه هاي راداري، پدافندي، موشكي، توپخانه، پرنده پروازي و غيره كه در ارتش و ساير قواي مسلح كشور مي باشد، استفاده نمايد.

مأموريت:
 چهار ماموريت كلي براي قرارگاه پدافند هوايي تعيين شده است:

ا- كشف: يعني هر آنچه پرنده پروازي در آسمان جمهوري اسلامي ايران است كشف شود. كشف توسط سيستم هاي راداري، سيستم هاي شنود الكترونيكي و سيستم هاي ديده باني بصري هوايي انجام مي شود. 

- شناسايي: آنچه در فضاي آسمان كشور شناسايي شده آيا دوست است يا دشمن. اگر دوست است كه به مسير ادامه مي دهد و اگر خداي نكرده مظنون به تخاصم بود بايد قبل از ورود به مرزهاي كشور شناسايي و با آن برخورد قاطعانه صورت گيرد.

3- رهگيري هوايي: مسير كشف شده و شناسايي شده به عنوان دشمن بايد توسط هواپيماهاي طرح پدافند هوايي و يا توسط سامانه هاي موشكي برد بلند يا برد متوسط در قرارگاه پدافند هوايي و يا در ساير نيروها مثل پدافند هوايي سپاه پاسداران و يا توسط سامانه هاي توپخانه اي موجود در شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور رهگيري شود.

4- انهدام: از بين بردن پرنده هاي مهاجم رهگيري شده.

پدافند هوايي به جز اين ماموريتهايي كه برعهده دارد؛ ماموريتهاي ديگري نيز كه برخي از آنها با سازمان هواپيمايي كشور مشتركند را نيز برعهده دارد كه عبارتند از:

1-     مراقبت هوايي: ما در كشورمان مناطق حساس، حياتي و هسته اي داريم. مثل مراكز پتروشيمي، پالايشگاه ها، سدها كه منافع و ثروتهاي ملي هستند. همه آنها از بيش از 3600 نقطه در كشور توسط قرارگاه پدافند هوايي محافظت مي شوند. از طرفي گسترش پدافند هوايي بيشتر در مناطق صعب العبور و دورافتاده است كه بتوانيم دشمن را زودتر شناسايي و منهدم نماييم.

-     مراقبت از هرگونه پرواز در ورود و خروج از كشور و مسيرهاي پرواز.

3-     كمك به هواپيماهاي در حال اضطرار.

4-     كمك به سوخت رساني هوايي و هدايت هواپيما در اين شرايط.

5-     اخطار هوايي: پروازهاي فرامنطقه اي اعم از هواپيماهاي شكاري و ...، دائم رصد مي شوند و اگر بخواهند به مرزهاي كشور نزديك گردند به آنها اخطار داده مي شود.

6-     طرح هاي ولايت: هنگامي كه مقام معظم رهبري قصد سفر به هريك از نقاط كشور را داشته باشند؛ اولين يگاني كه بايد همگام با نيروي انتظامي وارد عمل شود پدافند هوايي است.

7-     هماهنگي و پشتيباني از رزمايشهاي ساير نيروها: جهت حفظ حريم هوايي مناطق در حال برگزاري رزمايش اين هماهنگي ها صورت مي گيرد تا خداي نكرده اتفاقي برايشان نيافتد.

بازدارندگي:

ما مؤلفه هاي زيادي براي بازدارندگي داريم.1- اولين مؤلفه ما نيروي انساني است. نيروي انساني در قرارگاه پدافند هوايي به نوع خود بايد بتواند ديدگاه پدافندي داشته باشد، چون بايد در مناطقي خدمت كند كه هم دانش كار داشته باشد، هم دانشش را ارتقاء دهد و هم در محلي خدمت كند كه صعب العبور و سخت معيشت است. لذا نقطه اتكاي ما در بازدارندگي ايمان نيروي انساني ما است.

- دومين مؤلفه بازدارندگي تجهيزات است. تجهيزات پدافند هوايي امروز غير عملياتي و يا زمينگير نيستند. ما به هيچ وجه نياز به واردات قطعاتي نداريم كه در خارج كشور توليد شده است. همه آنها را يا در صنايع دفاعي يا مراكز صنعتي و دانشگاهي و يا در مراكز جهاد خودكفايي پدافند هوايي توليد مي كنيم. تجهيزات ما هم به شكل بومي سازي و هم به شكل بهينه سازي شده آماده انجام ماموريت ها هستند.

3- سومين مؤلفه ما در بازدارندگي روشها است. روشهاي ما در قرارگاه پدافند هوايي روشهاي تاكتيكي است با چابكي، چالاكي. در بخش عمليات، مناطق پدافند هوايي هركدام كه شامل 4 يا 5 استان كشور هستند خود به تنهايي يك قرارگاه پدافند هوايي بوده و از همه پتانسيل پدافند هوايي آن منطقه استفاده مي كنند. ما به دنبال يك پدافند هوايي چابك و چالاك هستيم كه زود ببينيم، زود منهدم كنيم و خودمان صدمه نبينيم. براي اين منظور ما تمرينات تاكتيكي خود را از سال گذشته شروع كرديم.

 در اواخر مهر يا اوايل آبانماه سال جاري ما رزمايش بزرگ و سراسري را در سطح كشور با شركت كليه يگانهاي پدافند هوايي انجام خواهيم داد. هدف از برگزاري اين رزمايش آمادگي تجهيزات و نيروي انساني، تعامل بين همه سامانه ها و مديران پدافند هوايي در نيروهاي مسلح، شناخت نقاط آسيب پذير در پدافند هوايي و انجام لايه هاي تاكتيكي جديد مي باشد.


آموزش:

چهار ركن اساسي در قرارگاه پدافند هوايي در بخش آموزش رعايت مي شود:

 1- آموزش تكنيكي و تخصصي كه همان اصول علم تئوري است و در دانشگاه تدريس مي شود.

2- آموزشهاي فرهنگي و عقيدتي كه دركنار آموزشهاي تكنيكي براي ما بسيار مهم است.

3- آموزشهاي ايمني و امنيتي

4- آموزشهاي مديريتي و تاكتيكي كه حاصل تجارب پيشكسوتان و اساتيد حوزه دفاع است.

تهديدات:

امروز پدافند هوايي با اقتدار در برابر هرگونه تهديد در حوزه پدافند هوايي ايستاده كه نمونه آن برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در امنيت كامل بود. پدافند هوايي در بخش هوا و فضا به دفاع در عمق مي انديشد. زماني مي توانيم معني بازدارندگي را تعميق بدهيم كه بدانيم از چه فاصله اي از مرزهاي هوايي دفاع را شروع كنيم، چه سيستم هايي را پاي كار بگذاريم، تاكتيك را چگونه به رخ كشورهاي تهديدكننده بكشيم تا ببينند كه نمي توانند با ديدن تاكتيك هاي پدافند هوايي حركت بعدي ما را حتي پيش بيني نمايند.

ما كشوري نيستيم كه آمريكا و متحدانش به ما زورگويي كرده و نيرو گسيل كنند؛ ما در كنار ساير نيروهاي مسلح اين تضمين را به ملت عزيزمان مي دهيم.


نظرات شما عزیزان:

musa
ساعت8:36---13 آبان 1391
باسلام من به عنوان یک ایرانی به داشتن چنین نیرویی افتخار می کنم و به اونا خسته نباشید میگم.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ شنبه 25 شهريور 1391برچسب:, توسط امیرمهدی طهرانیان |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.